Label: , , ,


ketika 'musibah' datang melanda
hati gundah gulana bak diterjang badai merana
hingga berkata pada Sang Penguasa

' Ya Rabb!! betapa hebatnya ujian dari-Mu!!! hamba tak kuasa!!! tolonglah hamba!!! '

Sholat pun jadi khusyu'
air mata mengalir deras tak kenal waktu
dzikir pun hingga merasa lemah dan lesu

namun ketika 'hadiah' datang tak diduga
hati ini hanya berbisik ucap kata gembira
hingga sayup-sayup berkata pada Sang Penguasa

' Ya Rabb.. alhamdulillah... '

Sholat tak ada rasa suka malah biasa
air mata mana mengalir karena tak ada rasa duka
dzikir hanya sekejap saja



Tak tahu malukah engkau, wahai manusia ????





Itulah gambaran betapa licik dan hinanya Na ketika menghadapi situasi senang dan sedih. Rasanya kalau diberikan ujian sama Allah SWT, wuih... sedihnya bukan main! dari awal membuka mata hingga menutup mata, tak kenal lelah untuk mengeluarkan air mata. Sibuk juga memperlihatkan diri ini bahwa ' saya sedang mengalami musibah ' atau ' saya sedang galau ' atau singkat padat dan jelasnya, Na senang membesar-besarkan ujian yang sedang dihadapi bahkan bisa dibilang lebay (berlebihan)

Rasa sakitnya hati tak tertahankan sekali. Inginnya marah tapi nggak tau sama siapa. Akhirnya mengaku lemah dan ucap istighfar banyak2 sama Allah ditiap dzikir, namun perasaan berat di hati tak kunjung hilang. Inikah pertanda belum ikhlas?

Loh kenapa harus ikhlas? toh yang melakukan kesalahan dirimu Nak!!


Tapi coba tengok diri ini ketika dapat 'hadiah' dari Allah Ta'ala. Pernahkah dengan gembiranya mengatakan, " Alhamdulillah!! saya dikasih Allah berupa benda ini!!! " atau " Subhanallah.. Allah kasih saya uang berlimpah ruah tanpa saya duga2!!!! " dan ungkapan kegembiraan lainnya??

Na yakin,
dari keseluruhan kejadian yang pernah Na alami, hanya 'musibah' saja yang senantiasa digembor-gemborkan. Malah bahkan sampai berlarut-larut. Bawaannya sediih bukan kepalang.. sampai membuat orang disekitar Na merasa sungkan karena Na bersedih terus menerus, tak pernah tampil ceria dan bahagia




Tak tahu malukah engkau, wahai makhluk yang bernama Na???





- in memorian of 29 march 2010 -
Baca Selengkapnya "29032010"

Label: , , , , ,



promosi dalam blog sendiri itu..
diperbolehkan kan.. yah?





Bukan berarti 'hening' nya Na dari menuangkan isi pikirannya dalam blog itik ini karena sudah disibukkan 'dunia baru' nya yaitu mengelola toko online. Tapi emang beneran lagi 'buntu', bingung ingin menulis apa.. karna setiap menulis rasanya masih beban... dan malah.. mellow..

Ah, sudahlah..

Maksud hati saat ini ingin numpang promosi toko sendiri dalam blog sendiri (hehehe.. boleh kan yaaa? :D )

Sesuai dengan niat awwal, membuka toko online ini karna Na sebagai anak perempuan yg ingin hijrah menutupi aurat secara sempurna merasa amat kesulitan dan keberatan dengan pakaian-pakaian sunnah yang dijual dengan harga yang cukup dan bahkan amat merogoh saku saya! (keterangan yang puanjang benerr..), akhirnya dengan membaca istighfar dan basmallah.. Na mencoba menggeluti perdagangan dalam dunia maya bersama seorang sahabat Na

Sambil berharap, semoga dengan tersedianya pakaian-pakaian sunnah yang agak murah meriah ini, jadi semakin banyak teman-teman Na yang mau ikut berhijrah juga :D

insya Allah.. amiin.. amiin ya Allah..


apa saja yang kami jual? silakan kunjungi toko online kami di http://toko-fadhilah.blogspot.com


semoga bermanfaat ya, insya Allah :)























Jadi,

apakah ada yang berminat untuk membelinya?

hehe

^___^



Baca Selengkapnya "hadirnya toko-fadhilah"

Label: , , , , , ,

bagaikan burung yang terbang dengan sayap hanya sebelah

lelaki yang berdakwah tanpa dukungan wanitanya maka dakwahnya akan berputar-putar di tempat yang sama



Usaha dakwah seperti air hujan. Jika hujan di tempat yang kontang seperti padang pasir pun maka tempat itu akan subur menjadi wadi. Tetapi jika hujan tidak turun walaupun di tempat yang subur dan hijau, maka lambat laun tempat itu akan menjadi kontang dan mati.

Satu jemaah dari Pakistan telah dihantar ke Rusia dan telah bertemu dengan seorang ulama. Ulama itu menceritakan bahawa pada satu masa dulu semasa kominis, 60 ulama di tempatnya telah dibunuh dengan memasukkan mereka ke dalam mesin pemecah batu di lombong batu. Dia telah terselamat kerana sentiasa membawa botol arak sebagai helah. Selepas itu ulama tersebut telah menangis dan menangis dan berkata bahawa ulama2 tersebut telah dibunuh kerana tidak buat kerja seperti yang kamu buat sekarang.

Allah turunkan azab di tempat2 orang Islam untuk rotan umat ini kerana berlaku zalim. Zalim kerana tinggalkan perintah Allah yang utama untuk umat ini iaitu usaha dakwah. Kita kata Amerika & the gang zalim tetapi kitalah yang sebenarnya zalim.

Di akhirat nanti sebahagian dari umat ini akan dihalau sebanyak 3 kali dari telaga Kauthar oleh Nabi sendiri kerana ketika di dunia tidak pernah mengerutkan dahi apabila melihat kerosakan pada agama. Sekali halau mereka akan jauh dari Nabi sejauh mata memandang.

Allah telah beri diri dan harta kepada kita supaya dapat digunakan untuk membina dan memajukan agama. Tetapi bila diri dan harta disalah guna maka akan jadi penyakit dan masalah. Sama seperti penggunaan dadah pada asalnya adalah sebagai ubat tetapi bila disalah guna akan jadi sebab kerosakan. Bila umat ini guna diri dan harta untuk agama maka agama akan maju tetapi bila guna untuk dunia maka dunia akan maju.

Jemaah pertama yang dihantar ke Perancis adalah jemaah dari Bangladesh pada tahun 1983. Pada masa itu tiada satu masjid pun di sana walaupun ada 4 juta orang Arab. Jemaah telah menyewa sebuah bilik dan memulakan usaha di sana. Sekarang telah ada 2000 buah masjid. Markas di St Denim setinggi 3 tingkat akan penuh setiap kali azan dilaungkan.

Elders kata bila usaha Nabi dibuat maka kota London & Paris akan bertukar seperti kota Mekah & Madinah iaitu hidupnya amalan agama. Tetapi bila usaha tak dibuat maka kota Mekah & Madinah akan menjdi seperti kota London & Paris iaitu tempat bershopping.

Di markas London telah boleh azan menggunakan loudspeaker. Gereja2 banyak ditukar kepada masjid. Gereja dibeli dengan harga murah kerana tiada sambutan orang ramai walaupun loceng dibunyikan setiap hari. Bukan puluhan tapi ratusan gereja ditukar sehingga perlimen Britain mengharamkan penjualan gereja kepada mana2 badan. Kiblat gereja adalah ke masjidil Aqsa, jadi bila ditukar kepada masjid maka kedudukan kiblat diubah beberapa darjah sahaja ke kanan iaitu ke arah kaabah.

Spanyol dulunya adalah negara Islam tetapi bila usaha Nabi ditinggalkan maka masjid2 telah menjadi muzium, gudang, kilang dan sebagainya. Berkat dari usaha jemaah2 yang bergerak maka sekarang masjid Cardoba di Sepanyol yang sekarang telah menjadi muzium dan bar telah dibuka sedikit ruang untuk kegunaan orang Islam menunaikan solat. Kalau dulu jemaah2 dihantar untuk desak kerajaan Sepanyol ubah masjid Cordoba dari muzium dan bar kepada masjid sebenar maka ini tak akan berjaya. Tetapi dengan usaha Nabi, sedikit demi sedikit Allah buat perubahan.

Ada tempat2 lain yang tiada masjid, bila jemaah dihantar ke sana maka orang Islam di sana mula bartaubat dan bersolat serta mengamalkan agama. Mereka bersolat di jalan2, di taman2 dan di mana sahaja sehingga kerajaan tempatan di situ terpaksa buat masjid untuk orang Islam beribadat. Kalau dulu jemaah2 dihantar untuk desak kerajaan tu buat masjid maka tak akan berjaya.

Bila kaum wanita ada fikir agama maka mereka akan didik anak2 cara hidup agama. Halakah ta’lim dan muzakarah sifat sahabat perlu dibuat di rumah setiap hari selama satu jam supaya dapat tanam jiwa agama kepada anak2. Jika tidak anak2 akan terpengaruh dengan kartun, robot, hantu dan lain-lain. Wanita juga akan jadi penggalak suami dan anak2 untuk beri pengorbanan untuk agama dan keluar di jalan Allah. Seperti isteri2 Nabi dan sahabat yang galakkan suami dan anak2 mereka.

Yakinlah bahawa setiap susah payah kita untuk agama akan pasti diganjari oleh Allah di akhirat dengan ganjaran yang besar. Setiap amal yang dibuat ketika keluar di jalan Allah akan digandakan sekurang2nya 700,000 kali ganda malah lebih lagi.

Untuk belajar usaha ini maka kita kita diminta keluar jemaah masturat 3 hari, 10 atau 15 hari dan 40 hari IPB.

Tashkil.

taken from: http://dalamdakwah.wordpress.com/2010/03/02/bayan-masturot-alloh-turunkan-bencana-ketika-umat-tidak-buat-usaha-dakwah/


************************************************************************************

Berhubung Na belum menjalankan masturah atau tepatnya belum menjadi seorang masturah dan berniat ingin masturah 40 hari ke negeri jauh (amiin.. amiin ya Allah), maka tulisan ini baru sekedar menjadi 'teori' bagi Na. Dan yang namanya teori, akan tetap menjadi sebuah teori jika tidak dilaksanakan. Na hanya seperti orang yang mengatakan bahwa gula itu rasanya manis padahal diri sendiri belum pernah icip bahwa rasa gula memanglah manis

Seperti yang sering disampaikan oleh orang2 'disekitar' Na yang sudah terjun dalam usaha atas dakwah ini. Bahwa peningkatan iman itu baru bisa dicapai jika kita bergerak dan melakukan sesuatu. Dakwahnya Rasulullah SAW bukan dari tulisan-tulisan seperti di blog Na ini, bukan juga dari buku-buku atau televisi, tapi dakwahnya Rasulullah SAW adalah dengan jumpa umat.

Semoga Allah memilih Na, juga sahabat Na, dan teman-teman semuanya, untuk menjadi orang yang bekerja atas agama-Nya.. amiin.. amiin ya Allah..




Ya Allah..

betapa inginnya aku mengucap doa,

' jadikan dakwah sebagai maksud hidupku, hidup untuk dakwah, dakwah sampai mati dan mati dalam dakwah '
Baca Selengkapnya "wanita dalam agama"